“Hantar adik tdk ampai 24 jam ke kem, sekali jadi mcm ni” luahan hati abang buat ramai sayu

Ipoh: “Kami hantar dalam keadaan semp-urna… kami rasa ra-lat kerana tidak sampai 24 jam hantar ke kem jadi macam itu,” kata Mohamad Amirulnaim Aznam, abang kepada Allahyarham Abdul Aziz, anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang men-inggal dunia selepas dipercayai terj-un dari tingkat tiga bangunan di sebuah kem di Batu Pahat, Johor, 29 Ogos lalu.

Mohamad Amirulnaim, 23, berkata, dia menghantar adiknya itu ke kem pada 5 petang dan adiknya langsung tidak menunjukkan sebarang peru-bahan.

“Selepas selesai urusan menghantar adik kami terus balik ke Ipoh dan pada 3 pagi kami mendapat panggilan telefon daripada kem memaklumkan pada 12 tengah malam adik jat-uh tingkat tiga bangunan.

“Pada 12 tengah hari keesokan harinya, kami terus bergerak ke sana dan ketika itu adik berada dalam keadaan ko-ma dan kami diberitahu adik mengalami keced-eraan ter-uk pada kepala dan badan,” katanya ketika ditemui di rumah keluarga di Persiaran Hulu Bercham 2, Bandar Baru Putra di sini hari ini.

Adik Lari Kem Awal Tahun, Tinggal Di Kawasan berdekatan

Menurutnya, adik bongsu daripada 10 beradik itu pulang semula ke kem berkenaan dengan rela hati dan tanpa pa-ksa selepas lari dari tugas sekitar awal tahun ini.

“Selepas melari-kan diri dia tidak pulang terus pu-lang tetapi tinggal di kawasan berdekatan rumah dalam tempoh agak lama.

“Sebelum ini kami sebagai keluarga ada mem-ujuk dan mena-sihatinya tetapi, dia pergi serah diri semula ke kem dengan rela hati dan tanpa pa-ksaan daripada kami sekeluarga,” katanya sambil memaklumkan arw-ah bapa mereka Aznam Ariffin, 57, yang men-inggal dunia dua tahun lalu juga adalah bekas tentera.

Katanya, mngsa sebelum ini pernah menghubunginya dan mendakwa tidak ta-han berada di kem berkenaan kerana kerap ‘dira-gging’.

“Sebelum ini dia pernah bercakap melalui telefon men-angis memberitahu tidak tidak tahan kena bu-li ter-uk, dia cuma cakap hari-hari kena tu-mbuk di da-da,” katanya.

Katanya, dia berharap semua pihak yang bertanggungjawab dapat benar-benar menyi-asat pu-nca sebenar kema-tian dan pemer-gian adiknya itu terbela.

Sementara itu, seorang lagi abangnya, Zahrol Hasfaizi Ismail, 38, pihaknya hanya menyerahkan sia-satan kepada pihak berkaitan.

“Kami sendiri tidak merasa keadaan sebenar di sana bagaimana, jadi kami tidak mahu men-uduh sesiapa sebab kita tidak tahu apa yang berlaku kejadian dalam kem

“Ia membabitkan nya-wa, jadi kami berharap pihak berkaitan mengambil ser-ius dan menyi-asat dengan seadil-adilnya supaya kami tahu apa pun-canya,” katanya.

Menurutnya, jen-azah yang sudah selesai dibed-ah siasat sejak 10 pagi tadi dihantar ke kem pengurusan m-andi dan dikaf-ankan.

Katanya, jena-zah dijangka tiba selepas Isyak dan akan dikeb-mikan di Tanah Perku-buran Islam Bakar Bata, Tanjung Rambutan.

Sebelum ini, portal MyMetro melaporkan seorang anggota tentera mening-gal dunia selepas dipercayai terj-un dari tingkat tiga bangunan di sebuah kem tentera pada 29 Ogos lalu.

Timbalan Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Superintendan Muhammad Izzudin Rungai dila-porkan berkata, mngsa mengalami kece-deraan pa-rah di kepala dan dira-wat di Wad Unit Rawat-an Rapi (ICU) di Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI).

Susulan daripada ins-iden itu, ahli keluarga Allahyarham berharap agar pihak berkuasa akan menjal-ankan sias-atan secara adil dan telus.

Berhasrat nak tam-at perkhidmatan

Menerusi laporan yang dipetik daripada Sinar Harian, abang Allahyarham iaitu Mohamd Amirulnaim Aznam memaklumkan bahawa mereka kini menyerahkan semuanya kepada pihak berkuasa selain mengharapkan kema-tian adiknya itu akan terb-ela.

Menceritakan kisah itu, menurut Amirulnaim, sebelum ini adik bongsunya yang telah menjalani latihan pada 2018 lalu pernah meng-adu tidak t-ahan dib-uli di kem sehingga pernah berhasrat untuk mena-matkan perkhidmatannya. Tetapi keputusannya itu kurang dipers-etujui oleh ahli keluarga malah mereka menganggap ianya perkara biasa selain meminta Allahyarham untuk terus berta-han. Tetapi lama-kelamaan, mereka akhirnya akur dengan keputusan Allahyarham.

Saya perasan sejak Disember tahun lepas, dia selalu cakap tak ta-han duduk sana, hari-hari kena, tapi kami anggap itu perkara biasa, sehinggalah arw-ah ambil keputusan untuk pulang ke rumah dan duduk di sini selama lebih enam bulan.

Sepanjang tempoh dia di rumah, dia nampak betul-betul ceria, tolong mak dan adik beradik lain buat kerja, jadi bila dia beritahu sekali lagi yang dia nak berhenti, kami tak sampai hati dan bersetuju dengan keputusannya itu.

Pul-ang dalam keadaan tidak terur-us

Berita Harian turut melaporkan, Allahyarham pernah menga-du pipinya digo-sok dengan ber-us be-si dan sering kali ditum-buk. Difahamkan juga, Allahyarham telah pulang ke rumah sekitar Januari lalu dalam keadaan yang tidak teru-rus selain terdapat pa-rut pada wajahnya.

Par-ut lu-ka berkenaan dipercayai akibat digo-sok dengan be-rus besi dan mngsa dida-kwa sering kali ditum-buk ketika berada di kem. Arwah lari dari kem sebab tak tah-an kena ‘rag-ging’ dan dia balik ke kampung dengan keadaan yang tidak ter-urus.

Arwah ada menunjukkan gambar yang diambilnya terdapat kesan lebam-lebam lama di keseluruhan bahagian badan dan dia menyatakan tidak tahan ke-ana diperlakukan begitu.

Keluarga kini red-ha

Oleh hal yang demikian, Amirulnaim dan ibunya telah menghantar Allahyarham pulang ke kem pada 28 Ogos lalu untuk tujuan melapor diri dan menguruskan urusan menamatkan perkhidmatannya tetapi siapa sangka tidak sampai 24 jam, mereka telah menerima panggilan mengenai ins-iden ce-mas tersebut. Mereka kemudian bergegas ke hospital dan pada ketika itu Allahyar-ham sudah tidak sed-arkan diri.

Lebih meruntun hati apabila sebelum melaporkan diri, Allahyarham telah menyimpan motosikalnya di dalam bilik seolah-olah tahu dia akan ‘pergi’ buat selama-lamanya. Amirulnaim mengakui mereka sekeluarga kini redha dengan peme-rgian adik bongsunya itu.

Kami reda dengan keja-dian ini, namun sedikit terkilan kerana kami hantar dia dalam keadaan yang sihat, tetapi pul-ang dengan keadaan begini pula.

Selepas 9 hari bertarung nyawa di Unit Rawatan Rapi (ICU) HSNI, Allahy-arham disahkan meni-nggal dunia. Jen-azah Allahyarham kini dalam proses dibe-dah siasat dan dikebu-mikan di Tanah Perk-uburan Islam Tanjung Rambutan, malam ini.

Sumber: Sinar Harian, Berita Harian

Be the first to comment on "“Hantar adik tdk ampai 24 jam ke kem, sekali jadi mcm ni” luahan hati abang buat ramai sayu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*