Svspek pmbnuhan kes surya kelihatan ggil dan mnnagis ketika dibawa masuk ke mahkamah

Seorang pelajar tingkatan enam dit4han rem@nberikutan menjadi susp3k utama pembvn0han Siti Nur Surya Ismail yang m4ut dalam kej4dian di di Kampung Lubuk Batu, Telemong, Hulu Terengganu, kelmarin.

Susp3k hari ini dihadapkan ke Mahkmah Maj!stret bagi membenarkan perintah tah@nan rem@nselama tujuh hari bermula hari ini hingga 9 November 2020.

Menggig!l masuk mahkmah.

Menerusi lap0ran Buletin TV3, susp3k yang berusia 19 tahun menggigiI sebaik sahaja dibawa turun dari kenderaan p0lis sebelum dibawa masuk ke dalam mahkmah.

Malah, susp3k yang berpakaian l0kap berwarna ungu dilihat mengal!rkan air mata sewaktu dia dibawa masuk ke dalam kamar mahkmah oleh angg0ta p0lis.

Berdasarkan hasil sias@tan awal, susp3k meng@kumel4kukan perbu@tan itu yang berpvnca dari kata mengata sehingga berl@ku saIah faham sebelum berlaku pergel0tan.

Perintah rem@n tersebut dibenarkan Majstret Engku Nurul Ain Engku Muda di Mahkmah Maj!stret. Kes disi@sat mengikut Sksy3n 302, Kanun Kes!ksaan kerana membvn0h.

 

Sumber: Buletin TV3 & Kosmo Online (Mohd Azli Adlan) via omm

“Tu la. Dengar kata tangan kena kel4r lagi”- Svspekk

Kuala Terengganu: “Sedih, rasa macam mimpi kakak dah takde (tiada),” kata Siti Nurliyana Syuhada Ismail, 15, adik kepada Siti Nur Surya, 19, yang m4ti dibu-nuh rakan sendiri di ruang tamu rumah keluarganya di Kampung Lubok Batu, Telemong, semalam.Katanya, pemergian kakaknya secara tiba-tiba meninggalkan ke-san mendalam buat dirinya.

Dia menyifatkan arwah sebagai kakak dan anak yang baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga dan kedua orang tua.

“Arwah sangat baik. Saya akan merinduinya selepas ini apatah lagi kakak yang selalu menghantar dan menjemput saya pergi dan balik sekolah,” katanya ketika ditemui selepas upacara pengeb-umian je-nazah Siti Nur Surya di Tanah Perkvburan Islam Kampung Beladau Selat, malam ini.Dia yang masih dalam keadaan sugul tidak percaya arwah kakaknya pergi dalam keadaan meny4yat hati.

“Saya tidak menyangka trag3di berd4rah ini berlaku kepada kakak. Ketika melihat m4yatnya dengan pergelangan tangan kiri pu-tus, saya ta-kut dan terus keluar rumah untuk menelefon bapa,” katanya.Bapa arwah, Ismail Muda, 58, pula menyifatkan arwah seorang yang baik dan sangat menyayangi ibunya.

“Demi kasih arwah terhadap ibunya, dia sanggup mengorbankan pelajarannya apabila mengambil keputusan tidak menyambung pengajian selepas tamat tingkatan lima.

“Dia bercita-cita menjadi seorang pelukis pelan dan sepatutnya menyambung pengajian dalam bidang lukisan pelan senibina di Akademi Binaan Negara (ABN) Hulu Terengganu Januari tahun ini,” katanya.

Bagaimanapun katanya, memikirkan ibunya yang terlantar s4kit, dia melupakan impian bergelar pelukis pelan hanya kerana mahu menumpukan perhatian menjaga ibu.

Ismail kelihatan sayu semasa majlis pengebu-mian anaknya, Siti Nur Surya yang meni-nggal dunia selepas dibunuh dalam kejadian sam-un di Kampung Lubok Batu, Telemong semalam di Tanah Perku-buran Kampung Beladau Selat di sini malam ini. FOTO Ghazali Kori

Berikut pula perkongsian dari salah seroang senior sekolah arwah dan svspek

“Kes bun-uh mareng, Aliya Saari siap chat dengan suspek lagi, patutlah langsung tak dok prasaan balas wasap gitu gitu je.

“Sian aliya arini tekanan jiw-a kej-utan dok sangka, sampai nangis kediri mekmok wat pade kejutan sebab ye chat nge suspek pembu-nuhan sendiri rupanya.

“Sc4ry dunia sekarang ni. Btw angsa dan suspek junior aliya

“Maaf bagi yang tak faham sy copy yang tolong translate kan dekat komen,

Kakliya: Betul ke kejadian tu

Suspek: Betul kak Liya

Kakliya: Yang mana satu ye? Kak liya tak cam yang mana satu orangnya.

(Suspek bg gambar mangsa)
Kak liya: Yang ni ke? Ya Allah

Suspek: Ye

Kak liya: Rumah dia kena rompak?

Suspek: Dengar macam tu la.

Kakliya: Ada orang ke masa tu? Ke dia sorang je? Kesiannya..

Suspek: Tu tak tahu . Dengar cerita adik dia balik sekolah baru tahu.

Kakliya: Kalau nak ambik barang ambik jelah. Kenapa buat kat orang macam tu.

Suspek: Tu la. Dengar kata tangan kena kelar lagi.

Dalam pada itu, tentera bawang dan netizan mula m3nyerang facebook di percaya milik svspek dan teman lelakinya

Pesanan terakh-ir mngsa bnuh kepada teman lelaki

KUALA TERENGGANU: “Kali tera-khir dia WhatsApp saya adalah pada pagi sebelum keja-dian. Saya beritahu nak ke tempat kerja dan dia memb4las, minta saya jaga diri,” kata Muhammad Haiqal Adnan, 19.

Muhammad Haiqal adalah teman lelaki Siti Surya Ismail, 19, gadis yang dibu-nuh di hadapan ibu yang terl4ntar di Kampung Lubok Batu, Telemong, Hulu Terengganu, semalam.

Muhammad Haiqal Adnan menunjukkan teks perbualan ter4khirnya melalui aplikasi WhatsApp dengan Siti Nur Surya Ismail. – Foto Ghazali Kori

Pemuda dari Kampung Medan Jaya, Rusila, Marang itu, berkata dia yang mengenali Siti Surya sejak dua tahun lalu, dimaklumkan mengenai kej4dian menimpa arw4h oleh kenalan rapatnya jam 4 petang semalam.

“Pada mulanya, saya ingatkan rakan itu bergurau apabila dia memberitahu Siti Nur Surya m4ti dib-unuh. Saya kemudian terus ke rumah keluarga arwh dan terkedu selepas mendapati ia benar-benar berlaku.

“Macam tidak percaya, saya dan ibu baru berjumpa Siti Surya pada Sabtu lalu ketika kami menziarahi ibunya di rumah mereka. Ketika itu, arwh mesra bersembang dengan ibu.

“Ketika berbual, ibu sempat berpesan kepada arwh supaya jaga diri dan kesihatan,” katanya menambah, mereka berdua merancang bertunang dan kemudian berkahwin pada tahun depan.

Ketika ditemui di rumah datuk dan nenek Siti Surya di Kampung Beladau Kepong, di sini, Muhammad Haiqal berkata, dia terkilan kerana tidak sempat menunaikan hasrat arwh untuk berkahwin tahun depan.

“Kami merancang untuk buat majlis tahun ini tetapi disebabkan Cov-id-19, ditambah pula dengan keadaan ibunya yang s4kit, kami menangguhkan sehingga tahun depan,” katanya.

Berikut pula gambar dan profile facebook di percayai milik svspek yang tular di media sosial

Apa-apa pun kita tunggu sisatan lanjut dari pihak P0lis dan semoag pelaku di kenakan hvkuman yang setimpal

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Be the first to comment on "Svspek pmbnuhan kes surya kelihatan ggil dan mnnagis ketika dibawa masuk ke mahkamah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*