Amir Sempat Cakap ‘Ok Ok’ Bila Diminta Jgn Beritahu Ibu Dia Ketika Bapa Tiri Bawa Jumpa Keluarga Angkat

Sejak semalam, rakyat Malaysia dikejvtkan dengan berita kem4-tian seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun, dipercayai menjadi mgsa de-ra.

Apatah lagi kisah dan video mgsa, Zubaidi Amir Qusyairi Abd Malek atau Amir yang dipelihara oleh keluarga angkat selama enam tahun tular pada Oktober 2020 ketika diserahkan semula kepada ibu kandungnya.

Menerusi pendedahan polis pada Sabtu, ibu kandung dan bapa tirinya juga sudah dire-man tujuh hari kerana dipercayai menjadi d4Iang di sebalik kjdian itu.

Di Instagram pula, Tuhfah Nazira, salah seorang anggota keluarga angkat mgsa turut memuat naik video yang cukup meruntun hati.

Dakwa wanita itu, dia sekeluarga pernah bertemu Amir secara senyap-senyap dengan bantuan bapa tiri kanak-kanak itu selepas dia diserahkan kepada keluarga kandungnya di MeIaka, sekitar tiga bulan lalu.

” Masa ni ayah tiri Amir bawa Amir jumpa kami secara diam-diam tanpa pengetahuan mak kandung dia.

” Bayangkan kami nak jumpa Amir pun macam kena seludup diam-diam.

” Siap pesan dekat Amir, adik jangan bagitahu mama tau nanti, respon Amir OK-OK,” tulis wanita itu.

Terdahulu, ibu kepada Tuhfaz Nazira, Norlida Abu Hassan sewaktu dihubungi mStar memaklumkan pernah bertemu anak angkatnya itu sebanyak dua kali sahaja selepas diserahkan semula kepada ibu kandungnya.

” Sejak serahkan Amir pada Oktober lalu, sempat dua kali saja bertemu.

” Bapa tirinya akan ambil kesempatan bawa Amir sekali kalau dia nak hantar barang di Kuala Lumpur. Masa tu dia akan beritahu saya dan kami berjumpa di kedai makan.

” Kali terakhir jumpa, bapa tirinya bawa Amir pada 7 November lalu. Amir ceria dan gembira sangat. Dia cakap nak sekolah dekat rumah ‘Umi’, nama panggilan untuk saya.

Pendedahan terbaharu oleh ahli keluarga angkat kanak-kanak ma-Iang itu di Instagram.

” Kini saya tak berpeluang lagi nak tengok dia, dengan suara dia,” kata Norlida yang menetap di Rawang.

Dalam pada itu, video sayu yang dikongsi Tuhfah Nazira sehingga kini meraih lebih 200,000 tontonan di Instagram.

Rata-rata netizen turut membanjiri ruangan komen dengan ucapan salam tkziah dan mendoakan agar keluarga angkat mgsa tabah dengan pemergian meng3jut itu.

Sementara itu, Ketua Jabatan Si4satan Jnyah negeri, Asisten Komisioner Mohd Sukri Kaman berkata, m4-yat mgsa ditemui kira-kira pukul 4 petang, Jumaat, dipercayai dide-ra oleh ibu kandung dan bapa tirinya di sebuah kediaman di Taman Krubong Jaya, MeIaka.

Pasangan itu juga sudah ditahan reman selama tujuh hari bagi membantu si4satan.

Mgsa didakwa Ie-mas di dalam tong air dirumahnya sebelum s1asatan mendapati ada keced3raan pada fizikal badan.

M4-yat mgsa dibawa ke Jabatan F0ren-sik HospitaI MeIaka untuk bdah s1asat dan satu kertas s1asatan dibuka mengikut Sksyen 302 Knun Kesksaan kerana melakukan bu-nvh.

Jiran Sebelah Pula Tampil Beritahu Apa Yg Dia Kerap Dengar Dari Rumah Adik Amir

MELAKA TENGAH: Jiran berhampiran rumah kanak-kanak berusia tujuh tahun yang menlnggal dunia dipercayai akibat did.era oleh ibu kandung dan ayah tirinya mend.akwa, dia kerap mendengar tangisan kanak-kanak dari rumah keluarga berkenaan.

Ketika tinjauan di Taman Krubong Jaya, di sini, seorang suri rumah berusia 43 tahun yang enggan namanya didedahkan berkata, dia terkejut apabila dimaklumkan anak kedua dari empat beradik itu telah mengadap ilahi.

“Sebelum ini selalu juga lah dengar suara empat beradik ini menangls, tetapi saya tidak meng.esyaki apa-apa memandangkan saya pun ada anak kecil dan tablat (menangls) itu saya anggap biasa.

Tetapi semalam apabila nampak ada ambulan datang, saya terus bergegas ke luar rumah dan diberitahu oleh ayah tlri m.angsa bahawa anaknya telah menlnggal dunia aklbat l.emas. Saya juga nampak ibu m.angsa duduk di atas sofa sambil menangls.

“Saya sempat bertanya kepada pasukan paramedlk yang hadir apa sedang berlaku, dan s.alah seorang daripada mereka, tak pasti sama ada doktor atau pegawai perubatan, maklumkan kanak-kanak itu sebenarnya sudah lama menlnggal dunia,” katanya ketika ditemui di kediamannya di sini hari ini.

Terdahulu, dilaporkan pasangan suami isteri itu dir.eman tujuh hari selepas dipercayai mend.era kanak-kanak lelaki berusia tujuh tahun sehingga menlnggal dunia dalam kejadlan di Taman Krubong Jaya petang semalam.

Dalam kejadlan kira-kira jam 4 petang Jumaat itu, pihak polis menerima panggilan daripada bapa tlri m.angsa mengatakan anaknya itu l.emas dalam tong air setinggi 60.9 sentimeter di rumah berkenaan.

Slasatan pihak polis bagaimanapun mendapati, hasil pemeriksaan flzikal terhadapnya menemui kesan l.ebam dan kec.ederaan di beberapa anggota badan, sebelum kanak-kanak itu dibawa ke Jabatan Perubatan F0rensik, H0spital Melaka untuk bedah slasat bagi mengetahui p.unca kematlan.

Sementara itu, seorang lagi jiran berusia 47 tahun yang enggan dikenali berkongsi cerita bahawa anak-anaknya sering terlihat kanak-kanak itu termenung sendirian, malah gambarnya juga sempat dirakam.

“Anak saya semua dah besar-besar dan sukakan budak-budak, ada sekali tu m.angsa ni sedang termenung di sebalik jeriji besi di bahagian hadapan rumah kami dan anak saya ambil gambarnya.

“Anak saya cuba lambai dan ajak bersembang, tetapi dia tidak membalas dan terus masuk ke dalam rumah, itu sahaja. Malah dengan ibu bapanya juga kami jarang bersembang,” katanya.

Sebelum ini, kisah kanak-kanak itu pernah tular pada Oktober tahun lalu apabila keluarga angkatnya yang menjaganya sejak bayi terpaksa menyerahkan semula kanak-kanak itu kepada ibu kandungnya.

Kisah itu dikongsikan menerusi satu klip video di laman Facebook yang menunjukkan ibu angkat dan keluarganya menangls teresak-esak ketika memeluk kanak-kanak lelaki berkenaan sebelum diserahkan kepada ibu kandungnya.

Sumber Mstar

Be the first to comment on "Amir Sempat Cakap ‘Ok Ok’ Bila Diminta Jgn Beritahu Ibu Dia Ketika Bapa Tiri Bawa Jumpa Keluarga Angkat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*