Isteri Dah Pndai Mengelat Bila Ajak Bersama, Alasannya Aku Dah Gemok Dan Dia Pulak Dah Pndai Melawa, Belakang Aku Rupanya Ini Dia Buat

Baca perlahan-lahan dan ambillah Pengajaran apa yg pernah berlaku kepada saya ini. Jadikan ini sebagai panduan.

Gambar sekadar hiasan. Sila baca dibawah ini untuk maklumat penuh dan lengkap bagi artikel ini.

Terima kasih kerana membaca artikel ini. Mohon kongsi jika bermanafaat dan mohon maaf jika ada tersilap dan salah.

Aku bukanlah dilahirkan gemok tapi sejak sekolah badan aku mula naik dan gemok.

Aku selalu dibuuIi di sekolah dahulu kerana aku gemuk dan senang ditipuu.

Persekitaran membesar aku yang dibuuIi membuatkan aku sgt rendah diri sehinggalah dewasa tapi sejak masuk university aku diet dan kuat bersukan.

Alhamdulillah kurus sikit. Kat universiti dulu aku ramai kawan, aku banyak membina keyakinan diri ketika di universiti.

Tamat universiti aku kerja. Alhamdulillah kerja sebagai jurutera.

Mempunyai income yang agak stabil. Keluarga aku pun adalah dari keluarga yang tak la susah.

Alhamdulillah saya dan sekeluarga banyak mendapat rezeki Allah.

Sewaktu kerja aku ada daiet dan bersenam kaw kaw sebab nak cari pasangan nak ngorat awek.

Sampai la satu ketika, alhamduillah aku dah kurus. Hensem jugak aku ketika tu.. Sampai la aku kenal seorang gadis ni,gadis sarawak.

Aku bercinta dengan dia tak lama. Dia masa tu pun suka kat aku. Masa tu aku ada rupa dan kewangan yang stabil.

Datang dari keluarga yang baik – baik. Tapi gadis ini datang dari zero.

Ye aku suka kat dia atas paras rupa dan bukanlah ikot kepada nasihat islam dalam memilih calon isteri.

Tapi saya terima baik dan kekurangan dia.

Ikhlas nak jadi teman dia tak pandang status keluarganya. Hanya dalam setahun kenal, kami pun kahwin.

Tahun pertama kahwin. Isteri aku (gadis tadi) bunting pelamin. Kami mendapat anak lelaki. Alhamdulillah.

Lama kelamaaan kahwin, badan aku mula naik. Naik naik sehingga la gemuk melebihi daripada apa yang aku pernah gemok selama ni.

Dalam kegemokan ini rezeki aku alhamdulillah bertambah. Tetapi aku adalah seorang yang berjimat cermat dan menyimpan.

Aku tak boros dan ia mendatangkan masalah. Isteri aku mula demand macam – macam.

Dan pernah ugvt untuk tinggalkan saya dan anak jika tak jika beliau tak rasa lengkap dalam hidup dia.

Dia rupa paras m4kin maintain dan sem4kin tiptop.

Pakaian dia sem4kin v0gue. Maintainance aku pada dia sem4kin tinggi.

Tapi disebabkan sayangkan anak dan keluarga aku beri je apa dia nak.

Kereta, handbag, macam – macam lagi la. Nak perhatian.

Aku utamakan dia lebih dari sesiapa sebab aku tak sanggup anak aku dibesar tanpa ibu, aku nak maintain keluarga ini.

Aku k0rban kebahagian aku demi keluarga. Situasi badan besar aku ni m4kin meruncing.

Macam – macam teknik diet aku buat tak pernah jadi. Semuanya sekerat jalan.

Isteri aku pula dah sem4kin mengelak untuk buat hubungan int1m. Masa dia nak je barulah boleh tu pun nak jaga hati aku je.

Hubungan keIamin dengan dia layan aku tanpa perasan macam patung je aku rasa.

Dia sem4kin cantik sem4kin lawa, sem4kin mewah. Aku pula bila badan dah besar. Nak berfashion memang payah.

Tapi aku sentiasa menjadi suami dan ayah yang baik untuk keluarga aku.. Aku macam dapat agak bini aku banyak buat aktiviti luar.

Kadang – kadang balik lewat, pernah dulu g4duh dia tak balik rumah berhari – hari.

Kesian kat anak aku yang kecik tu nangis cari mak dia. Aku tak sampai hati.

Maka aku minta berdamai aku turuti je kehendak dan cara dia.

Dan aku percaya dia keluar dengan kawan – kawan dia. Bukan dengan lelaki lain.

Dia pun selalu tunjuk tegas kononnya dia tak akan buat benda benda tu semua.

Pada satu hari Tuhan nak tunjuk. Aku terima bukti yang dia ada lelaki lain di belakang aku.

Cuma tak kant0i buat benda terkutok sahaja depan aku. Tapi aku dapat kesan hubungan dengan lelaki ni berbulan – bulan dah.

Siap ada kad kondo rumah laki tu lagi, takkan lepak kondo main daun t3rup ye tak?

Aku dah confess dengan dia. Lepas kant0i dia pun putvskan hubungan dengan lelaki tu. Aku buntu taktau nak buat apa.

Adakah aku perlu cerraikan isteri aku. Atau aku teruskan sahaja demi anak.

Aku boleh maafkan dia kalau dia bertaubat. Tapi sebenarmya banyak kali dah dia kant0i – kant0i macam ni.

Aku ni masalah hati aku terlalu baik sampai isteri aku ambik kesempatan macam ni.

Aku betul – betul buntu. Apa yang tak cukup aku bagi kat dia. Segalanya.

Aku banyak berserah kat Allah setiap solat. Aku selalu ajak solat tapi dia asyik mengelak. Dia memang cetek agma, cetek segalanya.

Aku sayangkan anak aku. Aku dibesarkan oleh keluarga bahagia mak dan bapa yang baik.

Aku nak anak aku rasa apa yang aku rasa kebahagian ibu bapa.

Kenapa isteri aku buat aku macam ni sebab aku gemok dan tak selera?

Aku boleh maafkan dia jika dia bertaubat betul – betul, aku tak redha ni semua.

Aku tak akan pertah4nkan rumah tangga jika isteri aku terus buat lagi kerana itu sudah jatuh d4yus dan d4yus har4m syurrga.

Sekarang ni hati aku berbeIah bahagi,terlalu sukar untuk aku terima apa yang berlaku atas kecurrangan dia baru – baru ini.

Kepercayaan memang dah hilang. Aku sekarang betul – betul rasa terh1na… – Hilmi (Bukan nama sebenar)

Komen Warganet :

Nor rosli – Isteri, kalau betul2 dia sayang.. walau gemok macam mana pon, dia akan usaha sama2 untuk kuruskan suami dia.. jaga diet dia.

Pergi jalan kaki hari2 sejam kat taman..bagi support kat suami..Ni based on pengalaman aku sendiri yang kuruskan suami aku.

Pada aku kurus ni penting bukan hanya untuk tatapan mata.. yang paling penting untuk diri sendiri…

Nak beribadat pon rasa ringan.. banyak lagi faedah kurus kalau nak tulis..

Aku rasa TT pon tahu sebab dah pernah rasa kurus.

Utk TT, Kau baik sangat.. lelaki baik untuk perempuan yang baik.. ada sebab kenapa Allah halalkan pencerraian.

Isteri tak balik rumah berhari2… nak keluar rumah tak minta izin ka?

Hang ketua keluarga kena kuat nak pimpin rumah tangga.

Diri kita ni amanah Allah.. jaga elok2.. jaga pemakanan anak juga dari sekarang.Sihat tu penting.. be strong TT.

Norlaila nor – Berat sangat masalah wife u ni….risau sgt. bila perempuan sudah hilang arah or marruah

Kerosakannya bukan sedikit.. besar n berat sebenarnya…you dah try tegur kan?

Dah gduh pun…ok cuba teknik lain sebelum sampai kat C tu…cuba cari tempat pemulihan akhlak wife tu.

jelas wife tu bermasalah akhlak,sudah hilang arah hidup..

Terangkan baik baik,kat tempat tu ada byk kelas ugama,kelas mengaji…cuba hantar situ.

Selagi dia masih berada dlm suasana yg sama dia masih mudah rosak….cam pengih ddah tu payah nak berubah..

Jadi ubahkan kawasan tempat tinggalna,buat perjanjian dgn istri, utk duduk sementara je.

Cam 3 bulan dulu….kita tengok dia mampu berubah tak…sambil tu u doa sungguh sungguh agar ibu anak u kembali semula…

Pasal u overweight tu memang u kena usaha keras, bukan utk pikat wife, tapi utk sihat beribadat dan membela anak u….mesti boleh…InsyaAllah.

Fyza hafizah – Klau curangg sekali takpe, kalau dh berkali tu fikir la masak2… Kesian dkt bro dgn anak nnt..

Better kalau tk sanggup lagi smpaikan tahap curangg dia tu dh tahap yg max bro boleh kot cerraikan dia.

Build up balik diri, try to diet balik mcm dulu. Find your own peace. Percaya pada diri..

Mungkin jodoh bro nanti pun boleh jadi pengganti ibu yg lebih baik untuk anak bro dari ibu kandung dia sendiri.

Tapi tetaplah anak mmg kena taat dgn ibu bila dh besar nnt tp dh kalau maknya sendiri pulak yg skrng ni tk kisah psl rumahtangga dia, mcm mana pulak tu.

Takpe. InsyaAllah ade pengganti yg lebih baik untuk anak dan bro nanti..

Sy doakan bro bahagia kembali dan dipermudahkan urusan.

Hafiz aiman – Ok la sbb hang masih bersabar beginilah bila ada masa free tolong ajak dia solat berjemaah bersama.

Dalam masa yang sama juga berusaha untuk perbaiki amalan solat supaya dapat tunaikan tuntutan dalam solat seperti syarat sah solat, rukun solat dan kesempurnaan solat.

Selepas selesai solat berjemaah bersama. Bacakan doa dalam bahasa yang mudah difahami.

Dan gunakan ayat dalam doa yang berbunga supaya dapat mengheret sifat muhasabah diri dalam diri isteri.

Habis doa sahaja suruh si isteri tidur atas paha.

Kemudian usailah kepalanya dan berilah nasihat padanya secara hikmah dan kasih sayang.

InshaAllah ketika itu apa yang disampaikan untuknya mudah dihada.

Kerana sebelum mengambil wuduk untuk solat bersama eg0nya sudah ditinggalkan.

Ketika dibacakan doa dan diberikan nasihat.

Eg0nya sudah pun lena ketiduran dan mudah untuk dia hadam dalam benak fikiran.

Kenapa perlu perbaiki amalan solat. Sebab solat ini adalah tiang keutuhan kehidupan berumahtangga.

Kerana kebaikan yang ada pada suami isteri dan hati yang ada pada suami isteri.

Semuanya ada pada Allah dan Allah juga yang membolak-balikkan hati manusia.

Selepas melakukan semua itu letaklah sifat tawakal pada Allah tanpa putus. InshaAllah dipermudahkan.

Sumber IIUM.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!\

Be the first to comment on "Isteri Dah Pndai Mengelat Bila Ajak Bersama, Alasannya Aku Dah Gemok Dan Dia Pulak Dah Pndai Melawa, Belakang Aku Rupanya Ini Dia Buat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*