“Kejamnya aku, tak adil terpaksa pilih pesakit” – Doktor kendali kes Covid-19 akui rasa bersalah menghantui diri




DIHANTUI p3rasaan rasa b3rsalah, malahan m3r3ka juga m3rasai diri t3rlampau k3jam.

Itu antara luahan p3rasaan p3gawai p3rubatan yang t3rpaksa b3rtarung d3ngan p3rasaan s3ndiri dikala b3rusaha m3rawat dan m3ny3lamatkan p3sakit Covid-19.

B3rkongsi p3ngalamannya d3ngan mStar, Dr Khairil Syahmi Mokhtar, 30 yang juga doktor bius di Hospital 3nch3’ B3sar Hajjah Khalsom b3rkata b3ban tugas s3bagai p3rawat kini bukan k3palang, apatah lagi apabila m3r3ka t3rpaksa m3milih diantara p3sakit untuk dimasukkan k3 wad k3c3masan.

“K3utamaan akan dib3rikan k3pada m3r3ka yang l3bih muda atau m3mpunyai prognosis yang l3bih baik b3rbanding p3sakit-p3sakit lain.

“S3lalunya kami akan b3rt3rus t3rang k3pada p3sakit dan waris, kami akan cakap, k3adaan pakcik s3karang t3nat tapi kami tak m3mpunyai katil yang cukup dan t3rpaksa t3mpatkan pakcik di wad buat s3m3ntara waktu.

“S3tiap kali nak m3nyampaikan b3rita ini rasa k3jamnya aku, kalaulah kami ada kuasa atau fasiliti yang l3bih..tapi itulah,” katanya, m3nambah m3r3ka akan t3tap b3rusaha m3mb3ri yang t3rbaik walaupun p3sakit di wad biasa.

M3nurutnya, dia b3rsyukur k3rana ahli k3luarga s3rta p3sakit amat m3mahami akan situasi yang dihadapi pihak hospital.

Turut b3rkongsi k3p3ritan itu adalah rakan s3tugasnya, Dr Syahirah Zafirah Sukardi, 29.

“P3rkara p3rtama yang saya akan fikir s3lalunya macam mana kalau b3rlaku pada ahli k3luarga s3ndiri? Walaupun ada b3b3rapa krit3ria yang kita akan lihat t3rl3bih dahulu, k3putusan itu t3tap tidak mudah k3rana ia m3libatkan nyawa s3orang insan.

“S3lalunya m3mang saya akan rasa b3rat hati, rasa macam tak adil walaupun p3milihan itu dibuat s3l3pas m3lalui s3mua pros3s p3rbincangan,” katanya.

Photo Essay – Series 2 COVID-19 – THE INVISIBLE, DEADLY ENEMY By Muhammad Izzuddin Abd Radzak & Muhammad Mustaqim Khairuddin SUNGAI BULOH, July 16 -- The two days we spent taking photographs of the scenes at the Sungai Buloh Hospital, a designated COVID-19 hospital, will remain etched in our memory for a long time. We will not easily forget the COVID-infected infant, linked to a ventilator, who cried incessantly even as the mother kept consoling the child at the paediatric ward. The baby was obviously in pain but how else could it make known its predicament. Neither will we be able to easily erase from our minds the scenes at the ward for patients in Category Four of the five-category disease. Category Four patients normally suffer from pneumonia and require oxygen. They need to be carefully observed to prevent their deterioration to Category Five which involves multiple organ impairment and possibly requiring assisted ventilation. In the afternoon of the first day we adorned the personal protective equipment (PPE) and stepped into the Intensive Care Unit (ICU) where almost every bed had been taken up. An atmosphere of gloom greeted us. The healthcare staff were constantly monitoring the condition of the patients. We saw, much to our shock, a body already placed in a body bag and waiting to be sent to the Forensics Unit. ​More shocks and a state of melancholy were in store for us on the second day. We were shown around the Emergency Unit where the staff were busy attending to patients being brought in one after another. Part of the unit was operating as an ICU due to the shortage of beds in the ICU proper. One could see that the healthcare staff were in various stages of fatigue but they carried on relentlessly taking care of the patients. The ringing of the bell indicating the arrival of new patients in ambulances gave us a jolt each time it sounded. A new patient was brought in almost every hour, but the experienced staff handled the situation calmly.​At the Emergency Unit, doctor who was monitoring the condition of a patient in his 30s lamented that many young people infected by COVID-19 were being brought in to the hospital. He emphasised the importance of getting vaccinated because an inoculated person will not be severely affected by the disease which will not progress to the critical fourth or fifth categories. We put aside our cameras for a moment as we witnessed the passing of two patients at the Emergency Unit, one of whom was the young patient the doctor was attending to. These two patients whom we had met earlier in the day were no more by evening as the deadly virus took its toll. The healthcare personnel quickly prepared the bodies for burial and the beds of these patients were almost immediately taken up by waiting patients. It was a sad day indeed, not easy for anyone to forget. The Sungai Buloh Hospital was the first of the government hospitals to be designated a COVID-19 hospital. The experience garnered by the healthcare personnel at the hospital for more than a year has enabled them to handle and treat patients swiftly and with utmost efficiency. The number of daily cases has not stopped rising. July 14 saw the number recorded at 11,618, and predictions are that the figure will keep rising for two more weeks before stabilising. The battle against COVID-19 is ongoing. Hopefully, our attempt to build a wall to check the virus will be successful. That wall can only be built through vaccination of the population. The people must get themselves vaccinated. Getting vaccinated and adhering strictly to the standard operating procedures (SOP) of wearing a mask, observing physical distancing and washing/sanitising hands frequently are about the only avenues to keep ourselves safe from the virus. Lindung diri, lindung semua. (Protect Oneself, Protect Everyone).CAPTION: Healthcare staff monitoring the condition of COVID-19 patients in an induced coma at the Intensive Care Unit (ICU) of the Sungai Buloh Hospital, a designated COVID-19 hospital. -- fotoBERNAMA (2021) COPYRIGHT RESERVED

Pegawai perubatan memantau keadaan pesakit di Unit Rawatan Intensif, Hospital Sungai Buloh.

Terdahulu pada 31 Mei 2021, Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dilaporkan berkata, tindakan itu terpaksa diambil susulan situasi Covid-19 di Malaysia mencapai tahap kritikal.

PhotoGrid_1627485838472

Petugas perubatan di Hospital Enche’ Besar Hajjah Khalsom berehat sebentar untuk menghilangkan lelah masing-masing.

Menurut beliau, situasi itu adalah implikasi yang tidak diingini oleh setiap petugas kesihatan, namun pilihan sukar itu terpaksa dilakukan gara-gara sistem kesihatan mencapai kapasiti maksimum.

Pesakit stabil meninggal dunia

Sement4r4 itu, Dr Kh4iril berk4t4 sel4in memilih pes4kit untuk dim4sukk4n ke w4d kecem4s4n, emosi merek4 jug4 sering diuji deng4n kes kem4ti4n y4ng melib4tk4n pes4kit Covid-19 y4ng tel4h berj4y4 merek4 st4bilk4n.

Berkongsi peng4l4m4nny4 sendiri, Dr Kh4iril berk4t4 di4 pern4h menghubungi seor4ng w4nit4 untuk mem4klumk4n berit4 gembir4 mengen4i kesih4t4n su4miny4 y4ng tel4h ber4nsur pulih.

“P4gi tu s4y4 m4klumk4n kep4d4 isteri pes4kit y4ng p4kcik sud4h sih4t, tiub pern4f4s4n sud4h dic4but, reh4b d4n l4in-l4in semu4 sud4h ok4y, j4di teng4h4ri p4kcik 4k4n dipind4hk4n ke w4d bi4s4.

“Isteri pes4kit gembir4l4h bil4 d4p4t berit4 tersebut, t4pi pet4ng tu tib4-tib4 pes4kit ken4 ser4ng4n j4ntung, k4mi terp4ks4 mel4kuk4n CPR (C4rdiopulmon4ry resuscit4tion) d4n intub4si sek4li l4gi, t4pi m4l4ngny4 di4 g4g4l disel4m4tk4n.

“B4y4ngk4n s4y4 perlu telefon semul4 isteri pes4kit untuk s4mp4ik4n berit4 kem4ti4n su4miny4, m4s4 tu s4y4 r4s4 m4c4m 4p4 y4ng s4y4 berit4hu teng4h4ri t4di ump4m4 memberi h4r4p4n p4lsu,” k4t4ny4.

 

PhotoGrid_1627100743790

Pegawai perubatan sedang melakukan CPR terhadap pesakit (kiri) dan (kanan) prosedur memasukkan tiub intubasi sedang dilakukan di Hospital Enche’ Besar Hajjah Khalsom, Kluang, Johor.

Sedih dengan apa yang berlaku Dr Khairil bagaimanapun tiada pilihan lain selain menghubungi semula wanita terbabit untuk menyampaikan berita buruk terbabit.

“Masa telefon kali kedua tu suara menggigil, saya cuma mampu untuk minta maaf berulang kali.

“Isteri pesakit pula memang terus menangis, dia sampai dah tak mampu nak berkata-kata,” imbasnya kembali.

20210728_225741

Dr Khairil dan Dr Syahirah, masing-masing merupakan doktor bius di Unit ICU, Hospital Enche’ Besar Hajjah Khalsom, Kluang, Johor.

Sebagai doktor, jelas Dr Syahirah, persoalan sama ada mereka telah memberi rawatan yang terbaik kepada pesakit akan sentiasa bermain di fikiran terutama sekali apabila dimaklumkan mengenai kematian melibatkan pesakit Covid-19.

“Kondisi pesakit yang kritikal boleh berubah sekelip mata, kadangkala pagi mereka tunjuk respons positif tapi keadaan berubah malam tu. Jadi bila benda macam ini berlaku kami rasa ralat dan sedih sehinggakan kadang-kadang tertanya-tanya adakah kami gagal menjalankan tugas dengan baik?,” ujarnya lagi.

Rasa terkilan sangat sebab mereka hadapi dugaan sama-sama, susah sama-sama tapi seorang sahaja yang selamat.

Masuk hospital berdua tapi hanya seorang balik rumah

Sementara itu, Dr Khairil berkata peristiwa lain yang turut meninggalkan kesan mendalam pada dirinya dan rakan-rakan termasuklah kes-kes jangkitan yang melibatkan pesakit suami isteri yang sudah berusia.

Katanya, mereka ini seringkali masuk ke wad bersama-sama, malangnya tidak semua yang berjaya pulang bersama pasangan masing-masing.

“Mereka ini biasanya dimasukkan ke wad kecemasan serentak, katil pun sebelah menyebelah, ada pesakit tu sebelum ditidurkan dia akan tenung suaminya, minta maaf kemudian baru kami tidurkan dia.

“Dua-dua terpaksa ditidurkan tapi cuma suaminya sahaja yang sedar semula.

“Rasa terkilan sangat sebab mereka hadapi dugaan sama-sama, susah sama-sama tapi seorang sahaja yang selamat,” katanya.

WhatsApp Image 2021-07-28 at 11.31.21 PM

Seorang wanita mohon diberi peluang untuk melihat suaminya sebelum dirinya sendiri ditidurkan, suaminya yang turut berada dalam keadaan kritikal bagaimanapun gagal diselamatkan.

Menurut Dr Khairil lagi, mereka kebiasaannya akan merahsiakan sebarang berita buruk sehingga keadaan pesakit betul-betul kuat.

“Nak beritahu berita sedih ni memang benda yang paling susah selalunya kami akan rahsiakan dahulu, kita bagi rehabilitasi dulu, bila pesakit sudah ada semangat dan tenaga baru kami maklumkan, itupun kadangkala kita minta keluarga yang beritahu,” katanya.

Video,

Sumber Mstar

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*